PRESS

1. Kad je tvrtka osnovana?

Tvrtka MEDUS BiRO d.o.o. osnovana je 2002. godine, a Biblioteka MEDUS počela je sa radom 2004. godine sa prvim izdanjima “Priča iz davnine – Ivane Brlić Mažuranić” i “Božićna pjesma – Charles Dickens”.

2. MEDUS – Što to znači?
MEDUS je u osnovi složenica od MEDijske USluge.  Osnovna djelatnost je još 2002. godine zamišljena kao multimedijalna raznolikost i tada smo dobili prvu ideju o izradi audio knjiga.

audiobook

……………..

3. Zašto audio knjige
Dobro pitanje. Audio knjige se danas smatraju kao dodatkom pisanoj knjizi. Kod nas je skoro tabu slušati knjigu, jer ‘djeca moraju čitati’. No koncept audio knjiga nema nikakve veze sa razvojem čitalačkih vještina, već je namijenjen razumijevanju literarnog djela. Mi se vrlo često znamo šaliti kako su audio knjige bile prve, što u osnovi i jest činjenica. Nekad su se priče, legende i bajke prenosile usmenim putem. Prepričavale se, opjevale ili jednostavno se uz logorsku vatru sjedilo i pripovjedalo.
Audio knjiga je temelj socijalnog kontakta. Tehnički, kad vam dođe prijatelj i kaže “Ej, znaš što se danas dogodilo?” to je u stvari trač kolumna u audio formatu.

4. Koje su primjene audio knjige?
Primjene su razne. Prvenstveno je užitak. Prepustite se lijepom glasu koji književno točnim izričajem pripovjeda nešto što ste nekad s mukom čitali. Umjetnost čitanja i razumijevanja ne bi smjela biti svedena na dril oko čitanja. Mora biti mjesta užitku, opuštenosti, ugodnom vremenu. Zajedništvu. To nas dovodi do slijedeće primjene: zajedničko slušanje. Nekad je bilo normalno da se ljudi okupe i slušaju barda ili trubadura. Danas je to rezervirano za koncerte, kazališta ili kino dvorane. No, postoje ogromne količine teksta, knjiga, novela i pripovjetki koji ne zahtijevaju adaptaciju i savršene su za slušanje. Dakle psiho-socijalni aspekt je iznimno bitan jer ljudi, a pogotovo djeca, žele zajednička iskustva koja mogu prepričavati i komentirati. Edukativni, umjetnički, literarni i ortopedski karakter primjene ne treba puno naglašavati. Ipak, vremenska komponenta je iznimno zanimljiva. Za nešto što inače traje danima, uložite sat – dva. Pogotovo je zgodno za školarce koji lektiru mogu rješiti za sat vremena. Korisno uloženih sat vremena koji će ostati vječno.
Poslovni ljudi koji puno vremena provode u automobilu mogu vrlo lijepo potrošiti nekoliko sati na slušanje naših klasika. Napravljena je i snimljena prva Poslovna audio knjiga “Tamna strana upravljanja ljudima – dr.sc. Saše Petra” i predstavlja vrhunski primjer teksta koji je potreban modernom čovjeku.

karlovac

5. Na koji način se vrši promocija audio knjiga?
Kroz dugi niz godina naša se tvrtka specijalizirala za edukaciju knjižnica,škola i vrtića i na taj način se uspostavio odnos koji je potreban svim stranama. Institucije imaju mogućnost nabave kvalitetne multimedijalne građe, a nama je otvoren svijet struke i obrazovanja.
Vrše se predavanja, surađuje se s udrugom za disleksiju, posjećuju se sajmovi knjiga, Interliber ’06. i ’07. godine. Znali smo od samog početka da je put audio izdavaštva iznimno trnovit i da neće biti lako. Srećom, zasukali smo rukave na vrijeme i primili se posla. Veliku pomoć imamo od blagodati interneta jer je naša web destinacija www.medus.hr jako dobro pozicionirana. Posjetitelji obožavaju slušaonicu gdje mogu čuti izvatke iz knjiga pa odlučiti sviđa li im se ili ne.

6. Pomaže li država vaš rad i promociju?
Ne.

Trenutno ima bitnijih korisnika državnog proračuna od poduzetništva, umjetnosti i hrvatskih proizvoda kakav je naš.

lider

7. Na koji način birate glumce/spikere?
Glas je zanimljiv. Jednom nekad ste čuli neki glas u djetinjstvu i nakon 40 godina da čujete isti taj glas znat ćete sve. Prisjetit ćete se gdje ste sjedili, što ste radili, o čemu ste maštali – sve. Vibracija zauvjek traje. “Hm, odakle mi je to poznato…?” i onda lampica. Glas je iznimno bitan u samoj produkciji. Mi smo imali veliku sreću što smo na samom početku naše produkcije sreli i počeli surađivati sa gospodinom Dubravkom Sidorom. Kad smo se sreli s g. Sidorom i rekli što bi mi radili, vrlo nas je zabrinuto pogledao i rekao da takav projekt neće proći. Dapače probao nas i malo odgovoriti od projekta audio/zvučne knjige. On nam je neizmjerno pomogao svojim iskustvima i nevjerojatnim žarom i trudom. Svakodnevan rad na hrvatskom radiju, pa probe za njegove predstave u kazališnoj družini ‘Svarog’ – www.svarog.hr i još snimanje knjiga za nas… duboko poštovanje prema njegovoj pomoći našim počecima.
Kasnije smo počeli držati audicije i počeli se baviti poslom prema svim pravilima struke. Ono što zamjetili jest činjenica da su ljudi koji se bave profesionalnim spikiranjem iznimno ljubazni i nevjerojatno disciplinirani. Što nas dovodi do priče o glasu. Glas koji čujete preko etera na radiju jest glas koji šalje vibraciju i poruku. Povjerenje, točnost i istina su kvalitete koje ljudma danas trebaju. Profesionalni spikeri sa radija su upravo takvi uživo.

8. Koja je vaša misija?
Društvo je kompleksna tvorevina. Danas je nekako isključivost prevladala pa su nam bitne  samo ove stvari ili samo one stvari. Ne funkcionira to baš tako. Jer da funkcionira, naše tijelo bi moglo živjeti samo od kikirikija i paštete. Svaki dan gledamo oko sebe i ne vidimo ništa. Sve što doživljavamo je realno kaotično i vrlo destruktivno.
Književno djelo na hrvatskom, engleskom ili nekom drugom jeziku stvara neki oblik portala. Tamo se putuje, u taj svijet i u tu realnost. Putuje se u realnost gdje postoji zaplet, gdje postoji pouka, poruka i jasno definirani odnosi. Slušati takvo djelo dodatno omogućuje mašti da stvori potrebne elemente koji će dalje obogatiti život jednog ljudskog bića. Zanimljivi su bili počeci, kad smo tek počeli suradnju sa školama. Jedna učiteljica hrvatskog nam je rekla da su djeca slušala ‘Regoča’ I.B.Mažuranić na satu hrvatskog jezika. Nakon toga je išao sat likovnog i djeca su zamoljena da nacrtaju Regoča. Na kraju sata je bilo 27 različitih Regoča i svi su bili autentični i točni. Jer, ja ne znam kako Regoč treba izgledati. Znate li vi?

matica

9. Snimljena je jedna nova knjiga – Ziba. Možete li malo o njoj?
‘Ziba’ je naše dijete, prvijenac. Prva audio knjiga koja nema tiskanu podlogu i stoga je iznimno važna. Takva je i u priči, važna. Toliko važna da se cijeli svemir brine o njoj i pomaže joj da shvati tko je i što je njezina uluga. Ziba je ono što bi svako dijete trebalo biti – veselo, nježno, radoznalo i čudesno stvorenje koje je prihvaćeno od okoline. Sva velika nebeska tijela se brinu o njoj jer oni postoje oduvijek, a ona je tek došla. Nije lak zadatak brinuti se o novom životu, to bar zna svaki roditelj. Ugode i neugode s smjenjuju vrlo često i to je test za sve aktere. ‘Ziba’ je prekrasna alegorija i prvi dio Trilogije o Nebu u kojoj će biti govora o raznim stvarima.
‘Zibu’ sam napisala u jednom dahu. Jednostavno je izašla iz mene gledajući nebo i prirodu na Pelješcu gdje provodimo puno vremena. Kažu da umočiš prst u more i spojen si sa cijelim svijetom. Pogledaš li u nebo, spojen si sa cijelim svemirom. Jako interesantno i vrlo intenzivno iskustvo – i zvijezda Ziba je rođena. Zvijezde su zgodne zbog još jedne značajke: one sjaju same od sebe i vrte se kako žele. Ljudski ekvivalent showbiz zvijezde živi dok ga ljudi vole. Prave zvijezde su vječne, tako da smo jako ponosni na Zibu jer znamo da će imati dugačak život.

10. Šta dalje?
Dalje je dalje. Sad je bitno. Sad čovjek doživljava svijet. Pisat ću, snimati, upoznavati krasne ljude i tako to ide u životu. Želja je da se postigne kvalitetna kritična točka u Hrvatskoj gdje će ljudi koji imaju ideje i kvalitetne tekstove moći publicirati audio izdanja preko nas. Bilo bi zgodno naći ljude koji pišu i žele ‘ozvučiti’ tekstove kako bi slušatelji dobili jaču impresiju poruke koja je napisana. Poezija, novele, pripovjetke, romani, epovi – sve je to u blogosferi. Bilo bi lijepo stvoriti podlogu da ljudi mogu pretvoriti svoje misli u glas i na taj način raći glasno što su stvorili. To je nova era stvaralaštva i takvo doba je pred vratima. Nekad su ljudi pamtili tisuće priča i pjesama i živjeli od putovanja i pričanja. Bili su vrlo poštovani. Jedan od naziva za takve ljude je Bard. Najpoznatiji Bard svih vremena je William Shakespeare. Takva vremena će opet doći. Do tad idemo u svemir, družiti se sa Zvjezdama.

Tatjana Kadoić Grmuša
književna producentica
www.medus.hr